/aktualizacja 24.10.2020 r./

Instrukcja w sprawie organizacji kształcenia na odległość
Szkoła Podstawowa nr 58 im. Kazimierza Sołtysika w Gdańsku

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz.493)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 25 marca 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz.530)
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 23 października 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz.1870)

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Instrukcja organizacji kształcenia na odległość w Szkole Podstawowej nr 58 Kazimierza Sołtysika w Gdańsku określa:
  • sposób realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
  • sposoby kształcenia na odległość;
  • formy komunikowania się nauczycieli z rodzicami, w tym forma i terminy konsultacji dla rodziców;
  • tygodniowy zakres treści nauczania;
  • sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
  • warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
  • sposób dokumentowania realizacji przebiegu nauczania przez nauczycieli;
  • organizację wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w trakcie kształcenia na odległość.
  1. Instrukcja obowiązuje pracowników zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych w szkole, w tym uprawnionych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także stanowi regulacje dla ucznia i rodzica Szkoły Podstawowej nr 58 w Gdańsku.

 

ROZDZIAŁ II

Organizacja pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania  

 

  1. W związku z wprowadzeniem czasowego zawieszenia zajęć w szkołach /decyzje organów państwa/ praca Szkoły Podstawowej nr 58 im. Kazimierza Sołtysika w Gdańsku w tym okresie w zakresie kształcenia odbywać się będzie w sposób zdalny.
  2. Kształcenie zdalne (na odległość) realizuje się w oparciu o narzędzia informatyczne i rozwiązania telekomunikacyjne, w tym zastosowanie sieci Internet.
  3. Gdańska Platforma Edukacyjna wraz z dostępnymi aplikacjami (MS Teams, E – dziennik) stanowi główny kanał komunikacyjny dla wszystkich podmiotów szkoły (tj. Uczniów, Rodziców i Nauczycieli, w tym Dyrektora i Wicedyrektora szkoły).
  4. Strona www szkoły http://sp58.edu.gdansk.pl/pl jest kanałem informacyjnym, w którym utworzono zakładkę STREFA DLA UCZNIA, gdzie zamieszczane są materiały edukacyjne i rekomendowane przez instytucje oświatowe platformy i portale edukacyjne, w tym rekomendowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zintegrowana platforma edukacyjna https://epodreczniki.pl/
  5. Strona www szkoły stanowi przestrzeń do publikowania istotnych informacji dt. pracy szkoły.

 

ROZDZIAŁ III

Sposoby kształcenia na odległość

 

  1. W procesie kształcenia na odległość w Szkole Podstawowej nr 58 w Gdańsku stosuje się dwie podstawowe formy:
  • Kształcenie synchroniczne – polegające na kontakcie (nauczyciel – uczeń) online w czasie rzeczywistym z natychmiastowym przepływem informacji. Uczniowie mogą włączyć się w tok zajęć przy wykorzystaniu Gdańskiej Platformy Edukacyjnej, a w niej aplikacji MS Teams. W edukacji synchronicznej uczestnik zajęć wykorzystuje możliwość audiokonferencji, telekonferencji i wideokonferencji w pełni nadzorowanych przez nauczyciela.
  • Kształcenie asynchroniczne – polegające na udostępnianiu przez nauczyciela materiałów edukacyjnych, które uczeń wykonuje w odroczonym, określonym przez nauczyciela czasie. Narzędziami umożliwiającymi komunikację w czasie nierzeczywistym są takie formy, jak: e-mail, forum dyskusyjne, nagrania wideo i audio na nośnikach CD i DVD, a także poprzez udostępnienie przez nauczyciela pliku (np. karty pracy) w aplikacji MS Teams.

2. Realizacja zajęć edukacyjnych w kształceniu zdalnym odbywa się w oparciu o istniejący plan zajęć. /do odwołania wstrzymuje się dlaszy zapis/ z dokonaniem zmiany czasu jednostki tych zajęć, co określa /ZAŁĄCZNIK NR 1/.

3. Całkowity czas jednostki zajęć poszczególnych przedmiotów jest czasem konsultacji dla ucznia, a praca nauczyciela ma charakter wspierający z wykorzystaniem metod coachingu i tutoringu.

4. Kształcenie na odległość nie jest tożsame z nauką w systemie klasowo – szkolnym.

/w roku szkolnym 2020/2021/ 

5. Struktura jednostki lekcyjnej /45 min./:

  • 30 min bezpośredniego łączenia n-la z klasą/uczniem z wykorzystaniem aplikacji MS Teams;
  • 15 min - pracy własnej ucznia przy wsparciu nauczyciela pozostającego w gotowości by pomóc uczniom danej klasy/uczniowi podczas zajęć indywidualnych.

 

ROZDZIAŁ IV

Sposoby komunikowania się nauczycieli z uczniami i rodzicami

  1. Wychowawca klasy stanowi podstawowe ogniwo w systemie kształcenia na odległość zorganizowanego w szkole. Jest w stałym kontakcie z uczniami i ich rodzicami, na bieżąco rozwiązuje problemy wynikające z kształcenia zdalnego współpracując w tym zakresie z dyrekcją szkoły, innymi nauczycielami oraz pedagogiem szkolnym.
  2. Narzędziami do komunikacji nauczyciela z uczniami są:
  • aplikacja MS Teams (GPE),
  • dziennik elektroniczny (GPE),
  • e-mail (GPE),

oraz inne urządzenia telekomunikacyjne za zgodą nauczyciela w porozumieniu z rodzicami:

  • telefon – rozmowa bezpośrednia,
  • telefon – wiadomość sms,
  • komunikatory: WhatsApp, Duo, grupy na Facebook ’u, Messenger FB itp.
  1. Narzędziami do komunikacji nauczyciela z rodzicami są:
  • dziennik elektroniczny (GPE),
  • e-mail (GPE),

oraz inne urządzenia telekomunikacyjne za zgodą nauczyciela:

  • telefon – rozmowa bezpośrednia,
  • telefon – wiadomość sms,
  • komunikatory: WhatsApp, Duo, grupy na Facebook ’u, Messenger FB itp.
  1. Dyrektor szkoły we współpracy z wicedyrektorem i nauczycielami określiła harmonogram /terminarz/, w którym stwarza się możliwość konsultacji rodziców z nauczycielami prowadzącymi zajęcia /zakładka strefa ucznia/. /ZAŁĄCZNIK NR 2/.

 

ROZDZIAŁ V

Tygodniowy zakres treści nauczania

Tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania uwzględnia potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym.

  1. Każdy nauczyciel przedmiotu opracowuje materiał edukacyjny, który stanowi dwutygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas z poszczególnych przedmiotów.
  2. Materiał edukacyjny obejmuje zmodyfikowany odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania ogólnego ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów.
  3. Materiał edukacyjny publikowany jest na stronie www szkoły w zakładce STREFA DLA UCZNIA, co dwa tygodnie następuje jego aktualizowanie o kolejne treści edukacyjne.

 

ROZDZIAŁ VI

Sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach

 

  1. Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej (synchronicznej - nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych zadań w czasie odroczonym (nauczanie asynchroniczne).
  2. Nauczyciel podczas realizacji nowych treści podstawy programowej wspiera ucznia, który ma prawo skorzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela przy wykonaniu zadania w formach i czasie określonym wcześniej przez nauczyciela.
  3. Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce i otrzymanych ocenach podczas bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu poprzez e- dziennik w GPE.
  4. Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach poprzez e-dziennik (GPE), w rozmowie bezpośredniej podczas konsultacji lub w inny ustalony z rodzicem sposób.
  5. Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość.
  6. Na stronie www szkoły w zakładce STREFA DLA UCZNIA umieszczono dla każdego przedmiotu objętego ramowym planem nauczania sposoby weryfikacji wiedzy i umiejętności ucznia.

Szczegółowy opis sposobów weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów z poszczególnych przedmiotów zawiera /ZAŁĄCZNIK nr 3/.

 

ROZDZIAŁ VII

Sposób dokumentowania realizacji przebiegu nauczania przez nauczycieli

 

  1. Nauczyciele prowadzą dokumentację procesu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami:
  • dokumenty w wersji papierowej, dostępne tylko i wyłącznie na terenie szkoły, zostaną uzupełnione po odwieszeniu zajęć;
  • nauczyciel przedmiotu realizację swoich zadań dokumentuje w e-dzienniku, pozostali n-le: n-l bibliotekarz, n-l wychowawca świetlicy szkolnej, pedagog, logopeda pracujący zdalnie prowadzi własną wewnętrzną dokumentację, na podstawie której dokona wpisów do dokumentacji właściwej po powrocie do szkoły;
  • dzienniki elektroniczne są uzupełniane na bieżąco każdego dnia;
  • inne dokumenty, np. protokoły RP, protokoły spotkań zespołów przedmiotowych, notatki służbowe, mogą być tworzone zdalnie i przesyłane drogą elektroniczną.

Dyrektor i wicedyrektor szkoły na bieżąco poprzez elektroniczne formularze ankiet (tworzone
w aplikacji MS Teams)
monitorują przebieg kształcenia zdalnego w szkole. W tym zakresie ściśle współpracują z  nauczycielami.

 

ROZDZIAŁ VIII

Warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego
i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

 

Egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe przeprowadza się w sytuacjach określonych w dotychczas obowiązujących aktach prawnych (art. 44k ust.1 ustawy o systemie oświaty).

W okresie realizacji kształcenia na odległość ustala się następujące rozwiązania proceduralne:

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na wniosek rodzica. Wniosek powinien być przesłany drogą e-mailową na skrzynkę podawczą szkoły:

adres e-mail: sekretariat@sp58.edu.gdansk.pl

  1. Dyrektor szkoły w korespondencji elektronicznej: GPE e-dziennik (z rodzicem), GPE - MS Teams (z nauczycielem) uzgadnia datę i godzinę egzaminu klasyfikacyjnego.
  2. Nauczyciel przygotowuje informację na temat zakresu treści programowych, jakich dotyczy egzamin i przesyła drogą elektroniczną rodzicom i uczniowi oraz do wiadomości dyrektora szkoły.
  3. Korespondencja odbywa się za pośrednictwem służbowych skrzynek elektronicznych szkoły/nauczyciela na adres wskazany i potwierdzony przez rodzica, ucznia.
  4. Egzamin przeprowadzany jest przy wykorzystaniu platformy GPE za pomocą aplikacji MS Teams (wideokonferencja) pozwalającej na potwierdzenie samodzielności pracy ucznia – metodą pracy synchronicznej.
  5. Egzamin ma formę zadań udostępnionych na platformie GPE za pomocą aplikacji MS Teams.
  6. W przypadku uczniów nie posiadających narzędzi informatycznych i dostępu do sieci, w sytuacjach szczególnych egzamin przeprowadzony może odbyć się na terenie szkoły po wcześniejszym ustaleniu wszelkich środków bezpieczeństwa rekomendowanych przez służby epidemiologiczne.
  7. W przypadku braku możliwości przystąpienia do egzaminu ze względu na stan zdrowia rodzic w imieniu swojego dziecka informuje o tym dyrektora szkoły, przesyłając skan zaświadczenia lekarskiego pod wskazany adres mailowy szkoły.
  8. Dyrektor szkoły uzgadnia dodatkowy termin egzaminu zgodnie z obowiązującymi przepisami o którym skutecznie powiadamia rodziców ucznia wychowawca klasy.
  9. Zadania rozwiązywane elektronicznie drukuje się i stanowią one załącznik do arkusza ocen ucznia.
  10. Procedury przeprowadzania egzaminów poprawkowych są analogiczne do egzaminu klasyfikacyjnego.
  11. W przypadku zastrzeżenia rodziców co do zgodności z prawem i procedurą wystawiania oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub oceny klasyfikacyjnej zachowania, rodzic lub uczeń ma prawo w ciągu dwóch dni od klasyfikacji w formie elektronicznej – e-mailowej zgłosić swoje zastrzeżenia.
  12. Dyrektor sprawdza czy ocena została wystawione zgodnie z prawem – trybem ustalania oceny, a w przypadku stwierdzenia naruszeń formalnych, powołuje komisję do przeprowadzenia w formie online sprawdzianu wiadomosci w celu ustalenia właściwej oceny z zajęć edukacyjnych.
  13. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń co do oceny z zachowania, powołana komisja ustala właściwą ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

 

 ROZDZIAŁ IX

Organizacja wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w trakcie kształcenia na odległość

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla uczniów i rodziców w okresie kształcenia na odległość organizowana jest przez pedagoga szkolnego i terapeutę we współpracy z nauczycielami a zwłaszcza z wychowawcami i pedagogami specjalnymi.

Podstawowymi zadaniami pedagoga i terapeuty jest:

  1. Ustalenie form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami, w tym ustalenie godzin dyżuru online oraz telefonicznego, a po ich dokonaniu poinformowanie dyrektora szkoły;
  2. Zorganizowanie konsultacji online;
  3. Świadczenie zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, a w szczególności:
  • otoczenie opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
  • inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
  • minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania kształcenia zdalnego,
  • otoczenie opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do kształcenia na odległość,
  • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do kształcenia zdalnego.
  1. Wspomaganie nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście kształcenia na odległość.

Nauczyciele wychowawcy świetlicy szkolnej oraz bibliotekarz wspierają prace pedagoga szkolnego i wraz z nimi stanowią wsparcie psychologiczno – pedagogiczne dla uczniów i rodziców. /po powrocie uczniów klas 1-3 do nauki stacjnarnej praca wychowawców świetlicy oraz bibliotekarza przebiega zgodnie z obowiązujacym zakresem zadań/. Harmonogram dyżurów określa /w przygotowaniu/ /ZAŁĄCZNIK  nr 4/.

ROZDZIAŁ X

Inne regulacje, postanowienia końcowe

 

  1. Praca ucznia w okresie kształcenia zdalnego powinna być systematyczna i opierać się na samodzielnym wykonywaniu zadań przy wsparciu nauczyciela.
  2. Uczeń w komunikacji z nauczycielami stosuje etykietę językową nie zapominając o zwrotach grzecznościowych.
  3. Aplikacja MS Teams jest oficjalną platformą do pracy z uczniem. Uczeń podczas zajęć nie może stosować jej, jako komunikatora towarzyskiego z innymi uczniami.
  4. Zapisy uczniów na bieżąco są monitorowane przez dyrektora i wicedyrektora szkoły.
  5. Podczas zajęć edukacyjnych w czasie wideokonferencji z użyciem aplikacji MS Teams obowiązuje całkowity ZAKAZ NAGRYWANIA ZARÓWNO AUDIO, JAK I WIDEO. Żaden nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 58 Kazimierza Sołtysika w Gdańsku nie wyraża zgodny na wykorzystywanie jego głosu, jak i wizerunku podczas realizowanych zajęć.
  6. Niezastosowanie się do powyższych ustaleń będzie uwzględnione podczas dokonywania rocznej oceny klasyfikacji końcowej z zachowania.
  7. Zaangażowanie rodzica podczas kształcenia zdalnego dziecka ma charakter wspierający.
  8. Rodzice/prawni opiekunowie w czasie zajęć edukacyjnych w ramach systemu kształcenia zdalnego organizują dziecku miejsce do pracy z uwzględnieniem ogólnych zasad BHP dla miejsc pracy przy komputerze. Na stronie internetowej szkoły oraz fanpage Facebook SP58 umieszczony został poradnik pt.: „NAUKA ZDALNA Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA przydatne informacje – dbaj o Swoje zdrowie.” opracowany przez przedstawicieli Urzędu Miejskiego
    w Gdańsku oraz opublikowany na oficjalnym portalu miasta https://www.gdansk.pl/edukacja.

 

Szanowni Państwo,

tylko konstruktywna współpraca całej społeczności szkolnej (Uczniów, Rodziców, Nauczycieli i Dyrekcji szkoły) oparta na zrozumieniu  i  wzajemnym wsparciu w obliczu globalnej sytuacji kryzysowej pozwoli nam wszystkim na przejście tego trudnego czasu.

Z poważaniem,

Małgorzata Perzyna

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 58 im. Kazimierza Sołtysika

w Gdańsku