Szkolna Biblioteka "MISIOLANDIA"
mgr Iwona Szyler
NAUCZYCIEL BIBLIOTEKARZ
Szkolna biblioteka jest ważnym centrum informacji szkoły. Nasza biblioteka szkolna jest przyjazna dla Uczniów, Nauczycieli, Rodziców oraz Pracowników szkoły. Tutaj można wypożyczyć ciekawe książki oraz znaleźć ważne informacje. Biblioteka jest otwarta dla wszystkich i codziennie zaprasza swoich czytelników.
Godziny pracy w roku szk. 2025/2026
8.00-14.00
Lektury dla klasy 1-3 szkoły podstawowej
Lista lektur do samodzielnego i wspólnego czytania:
• Hans Christian Andersen, „Baśnie” (do wyboru)
• Justyna Bednarek, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”
• Jan Brzechwa, „Brzechwa dzieciom”
• Waldemar Cichoń, „Cukierku, ty łobuzie!”
• Agnieszka Frączek, „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
• Dorota Gellner, „Wścibscy”
• Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”
• Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”
• Grzegorz Kasdepke, „Detektyw Pozytywka”
• Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)
• Barbara Kosmowska, „Dziewczynka z parku”
• Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”
• Maria Krüger, „Karolcia”
• Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”
• Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn”
• Hugh Lofting, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”
• Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”
• Joanna Papuzińska, „Asiunia”
• Danuta Parlak, „Kapelusz Pani Wrony”
• Roman Pisarski, „O psie, który jeździł koleją”
• Janina Porazińska, „Pamiętnik Czarnego Noska”
• Maria Terlikowska, „Drzewo do samego nieba”
• Julian Tuwim, „Wiersze dla dzieci”
• Barbara Tylicka, „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie”
• Danuta Wawiłow, „Najpiękniejsze wiersze”
• Łukasz Wierzbicki, „Afryka Kazika”, „Dziadek i niedźwiadek”
• Justyna Bednarek, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”
• Jan Brzechwa, „Brzechwa dzieciom”
• Waldemar Cichoń, „Cukierku, ty łobuzie!”
• Agnieszka Frączek, „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
• Dorota Gellner, „Wścibscy”
• Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”
• Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”
• Grzegorz Kasdepke, „Detektyw Pozytywka”
• Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)
• Barbara Kosmowska, „Dziewczynka z parku”
• Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”
• Maria Krüger, „Karolcia”
• Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”
• Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn”
• Hugh Lofting, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”
• Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”
• Joanna Papuzińska, „Asiunia”
• Danuta Parlak, „Kapelusz Pani Wrony”
• Roman Pisarski, „O psie, który jeździł koleją”
• Janina Porazińska, „Pamiętnik Czarnego Noska”
• Maria Terlikowska, „Drzewo do samego nieba”
• Julian Tuwim, „Wiersze dla dzieci”
• Barbara Tylicka, „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie”
• Danuta Wawiłow, „Najpiękniejsze wiersze”
• Łukasz Wierzbicki, „Afryka Kazika”, „Dziadek i niedźwiadek”
Lektury dla klasy 4-6 szkoły podstawowej
Lista lektur do poznania w całości:
• Jan Brzechwa, „Akademia Pana Kleksa”
• Janusz Christa, „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” (komiks)
• Clive Staples Lewis, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
• Ferenc Molnár, „Chłopcy z Placu Broni”
• Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
Lista lektura do poznania we fragmentach:
• René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, „Mikołajek” (wybór opowiadań)
• Ignacy Krasicki, wybrane bajki
• Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz” (wybrane fragmenty)
• Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”
• wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
• Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
• wybrane podania i legendy polskie
• wybrane baśnie polskie i europejskie
• wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, oraz pieśni patriotyczne (w tym Rota Marii Konopnickiej)
Lektury dla klasy 7-8 szkoły podstawowej
Lektury do poznania w całości:
• Charles Dickens, „Opowieść wigilijna”
• Aleksander Fredro, „Zemsta”
• Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”
• Adam Mickiewicz, „Dziady” cz. II
• Antoine de Saint-Exupéry, „Mały Książę”
• Juliusz Słowacki, „Balladyna”
Lektury do poznania we fragmentach:
• Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
• Adam Mickiewicz, „Reduta Ordona”, „Świtezianka”, „Pan Tadeusz” (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
• Sławomir Mrożek, „Artysta”
• Henryk Sienkiewicz, „Latarnik”, „Quo vadis” (fragmenty)
• Stefan Żeromski, „Syzyfowe prace” (fragmenty)
• wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto wybrane wiersze: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej oraz aforyzmy Stanisława Jerzego Leca


