mgr Katarzyna Trzecik
/logopeda, nauczyciel wychowawca świetlicy/
TERAPIA LOGOPEDYCZNA – to specyficzne oddziaływanie mające na celu usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się. Oddziaływania te mają na celu:
- usuwanie wad i zaburzeń mowy,
- przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- wyrównywanie opóźnień w rozwoju mowy,
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej.
DO ZADAŃ LOGOPEDY NALEŻY:
- prowadzenie badań przesiewowych,
- diagnoza logopedyczna,
- opracowywanie indywidualnych programów terapii, scenariuszy zajęć i ćwiczeń,
- prowadzenie indywidualnej lub zespołowej terapii logopedycznej (usuwanie wad i zaburzeń mowy, pomoc w przezwyciężaniu trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem),
- prowadzenie ćwiczeń wspierających rozwój prawidłowej mowy (usprawnianie artykulatorów, ćwiczenia oddechowe, słuchowe, rytmiczne, ćwiczenie dykcji),
- rewalidacja mowy na podstawie orzeczeń wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
- profilaktyka logopedyczna,
- współpraca z rodzicami i nauczycielami w charakterze instruktażowym.
Na początku każdego roku prowadzone są badania przesiewowe, na podstawie których uczniowie kwalifikowani są na zajęcia logopedyczne. Zajęcia prowadzone są indywidualnie bądź grupowo w zależności od stopnia nasilenia wady wymowy. Dla każdego dziecka opracowany jest program terapii logopedycznej. Istnieje możliwość kontynuowania pracy w domu, w oparciu o przygotowane przez logopedę zestawy ćwiczeń.
U wielu naszych uczniów mających problemy z prawidłową wymową, mogą wystąpić trudności w nauce czytania i pisania oraz w komunikacji z rówieśnikami. Dlatego należy w odpowiednim momencie zadbać o prawidłowy rozwój mowy dziecka. Tylko regularne uczęszczanie na zajęcia logopedyczne i systematyczna praca w domu przyniosą oczekiwane rezultaty.
Konsultacje z logopedą możliwe są w godzinach pracy, bądź w indywidualnie uzgodnionym terminie.